Silnice I/45
Bruntál – východní obchvat, I. etapa
Předmětem navrhované stavby „Silnice I/45 Bruntál – východní obchvat, I. etapa“ je vybudování východního silničního obchvatu Bruntálu s možností napojení komunikace na výhledový Severní obchvat města Bruntálu a výhledovou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec.
Aktuální galerieNovinky
Účel stavby
Navrhovaný východní obchvat Bruntálu rozšíří dopravní infrastrukturu města o novou silnici vedoucí východně od města. Součástí řešení je možnost budoucího napojení na Severní obchvat Bruntálu a přeložku silnice I/11 v oblasti Žlutého kopce.
Data o stavbě
Hlavní trasa
délka: 4510 m
kategorie: S 9,5/80
počet všech stavebních objektů: 88
Mostní objekty
na silnici I/45: 3 (celk. délka: 224 m)
přes I/45: 4 (celk. délka: 146 m)
na ostat. komun.: 1 (délka: 7 m)
železniční most: 1 (délka: 35 m)
Mimoúrovňové křižovatky
MÚK Žlutý kopec (délka větví: 922 m)
Protihlukové stěny
počet: 2 (celková délka: 618 m)
Přeložky a úpravy ostat. komun.
Žlutý kopec (I/11): 1 (délka: 520 m)
ul. Krnovská: 1 (délka: 365 m)
sjezd do Oborné: 1 (délka: 126 m)
přeložka III/0452: 1 (délka: 1086 m)
spojka I/11 Žlutý kopec s ul. Opavskou: 1 (délka: 346 m)
polní cesty: 3 (celk. délka: 1645 m)
přel. napojení Karety: 1 (délka: 87 m)
I/45 ul. Olomoucká: 1 (délka: 229 m)
Přeložky a úpravy inž. sítí
vodohospodářské objekty: 20
objekty elektro, sděl. kabely: 16
objekty trubních vedení: 11
Drážní objekty
počet: 4
Název stavby
I/45 Bruntál – východní obchvat, I. etapa
Místo stavby
Moravskoslezský kraj
Katastrální území
Bruntál-město, Oborná
Druh stavby
novostavba
Objednatel
Ředitelství silnic a dálnic s. p.
Zhotovitel
„Společnost MS-F – I45 Bruntál“ (M-SILNICE a.s.)
Předpokládaná cena stavby
1 061 000 000 Kč (bez DPH)
Cena stavby dle smlouvy
827 586 860 Kč (bez DPH)
Spolufinancování
Spolufinancováno z ERDF v rámci Programu Doprava 2021 – 2027 (OPD3)
Dopravní význam stavby
Předmětem navrhované stavby „Silnice I/45 Bruntál – východní obchvat, I. etapa“ je vybudování východního silničního obchvatu Bruntálu s možností napojení komunikace na výhledový Severní obchvat města Bruntálu a výhledovou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec.
Silnice I/45 je součástí silničních tranzitních tras sever–jih. Její parametry ale neodpovídají dopravnímu významu dané komunikace a na trase se vyskytuje celá řada závažných dopravních závad. Především se jedná o vedení silnice průtahy jednotlivých sídel, jako je Bruntál. Nápravu nelze řešit jinak než zásadním přebudováním celého dopravního tahu.
Pro bývalý okres Bruntál je v současné době prioritou tah silnice I/45 k hraničnímu přechodu Vysoká–Bartultovice, který vyžaduje postupné vybudování obchvatu mimo zastavěná území.
Nahrazení dnešního průtahu silnice I/11 Bruntálem novým přivaděčem tzv. Žlutý kopec, nemůže být považováno za finální řešení tahu silnice I/11 v prostoru města. Toto řešení pouze zlepší situaci na dnešní Opavské a Nádražní ulici, ale dále fixuje nepříliš vyhovující řešení průtahu silnice I/11 kolem jádra města a po Jesenické ulici. Za definitivní řešení je proto nutné považovat výstavbu jak východního obchvatu silnice I/45, tak i severního obchvatu silnice I/11.
Obchvat zlepší dopravní situaci ve městě, a s tím související negativní dopady na obyvatele, jako je nadměrný hluk, zvýšené emise a nebezpečí plynoucí z dopravy.
Umístění a popis stavby
Stavbu „Silnice I/45 Bruntál – východní obchvat, I. etapa“ lze považovat za počáteční etapu přebudování dopravních tahů na administrativním území města. Obchvat města doplní stávající dopravní skelet o komunikaci obcházející Bruntál po jeho jihovýchodním okraji. Na jižním a severním okraji města bude obchvat napojený na stávající silnici I/45, na východním okraji města pak na silnici I/11.
Trasa přeložky silnice I/45 délky 4510 m (v šířkové kategorii S 9,5/80) je vedena východně od zástavby města, kde prochází volným terénem a v převážné části se dotýká zemědělských pozemků. Profil terénu je zvlněný, a proto je trasa vedena zářezy a po násypech.
Začátek obchvatu silnice I/45 je situován jižně od Bruntálu, kde se v km 0,600 napojuje prostřednictvím úrovňové křižovatky Bruntál-jih na stávající silnici I/45 vedoucí do Olomouce. V křižovatce budou zřízeny odbočovací pruhy pro odbočení vlevo. Trasa silnice I/45 se ze stávající komunikace odklání před čerpací stanicí a je vedena severovýchodním směrem přes železniční trať Olomouc hl. n.–Krnov. V prostoru mezi obytnou zástavbou a městskou čistírnou odpadních vod kříží estakádou údolí Černého potoka se silnicí II/452.
Dále trasa silnice I/45 prochází sedlem Zaječího vrchu a pokračuje po západním úbočí kopce Kozinec. Následně podchází projektovanou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec v délce 520 m, která je navržena v kategorii S 11,5/80. Prostřednictvím osmičkovité mimoúrovňové křižovatky MÚK Žlutý kopec je silnice I/45 propojena se stávající silnicí I/11 vedoucí do Opavy. Spojka silnice I/11 Žlutý kopec s ul. Opavskou v délce 345 m je navržena v základní šířkové kategorii MS2k 11,5/50.
Projektovaná trasa silnice I/45 pak dále pokračuje na sever, podchází opět železniční trať Olomouc hl. n.–Krnov a napojuje se na trasu silnice I/45 v obchvatu Oborné vedoucí do Krnova, jejíž výstavba byla dokončena v roce 2000. V tomto prostoru kříží Oborenský potok. Prostřednictvím další úrovňové křižovatky Oborná (rovněž s odbočovacími pruhy pro odbočení z hlavní trasy) je na silnici I/45 napojena přeložka Krnovské ulice (nynější I/45). Napojení obce Oborná na město Bruntál z Krnovské ulice a také napojení areálu KARETA je zachováno prostřednictvím přeložky silnice III/0452, respektive průsečnou křižovatkou s původní I/45. Navržené prostorové řešení křižovatky umožňuje napojení výhledové trasy silnice I/11, severní obchvat, na silnici I/45.
Navrhovaný obchvat prochází územím, které je hustě protkáno inženýrskými sítěmi. Téměř všechna tato vedení budou v různých místech a v různém rozsahu dotčena výstavbou silnice I/45 a souvisejících objektů.
Kvůli stavbě obchvatu dojde k demolici dvou rodinných domů a čerpací stanice.
Průvodní zpráva
Průvodní zprávu I/45 Bruntál – východní obchvat, I. etapa si můžete stáhnout ve formě PDF dokumentu.
Vizualizace stavby
Harmonogram
V 03/2016 byla schválena aktualizace záměru projektu. CK MD schválila změnu kategorie z S 11,5 na S 9,5, úpravu technického řešení křižovatek a redukci stavebních objektů. V roce 2017 byla dokončena změna projektové DÚR a zahájena inženýrská činnost pro vydání nového ÚR. Žádost o změnu ÚR a žádost o prodloužení původního ÚR (z roku 2008) byla podána na MÚ Bruntál 5. 12.
V 05/2018 bylo zahájeno územní řízení. Dne 5. 11. 2018 MÚ Bruntál vydal změnu ÚR a prodloužení původního ÚR. Proti ÚR bylo podáno odvolání. Dne 17. 5. 2019 však obdrželo ŘSD sdělení Městského úřadu Bruntál, že ÚR nabylo právní moci 11. 12. 2018.
V 03/2019 byl zahájen doplňkový GTP. V 03/2020 byla odevzdána dokumentace pro stavební povolení (DSP). Proběhlo schvalování geometrických plánů a trasa obchvatu je zanesena do katastrálních map. Výkupy pozemků byly zahájeny v 01/2021. Bylo vypořádáno 21 listů vlastnictví, zbývá vyřešit jeden případ. K podání žádosti o vydání SP došlo 7. 12. 2021 a 23. 5. 2022 zveřejnil KÚ oznámení o zahájení stavebního řízení. K vydání SP (na hlavní stavební objekty) ze strany KÚ došlo 22. 7. 2022. Byla zpracována PDPS a bylo provedeno odstranění dřevin. Dne 7. 11. 2023 bylo zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Jako základní termín pro podání nabídek bylo stanoveno datum 11. 1. 2024. Kvůli dodatečným dotazům uchazečů byl ale termín prodloužen a nakonec vypršel 15. 4. 2024. Podáno bylo 5 nabídek v cenovém rozmezí od 827 do 925 mil. Kč (bez DPH). Na konci 02/2024 byl zahájen tendr na zpracovatele ZAV a zemních prací pro ZAV a v 06/2024 byla uzavřena smlouva provedení zemních prácí pro ZAV. V 07/2024 pak na samotný ZAV. Dne 23. 7. 2024 uzavřelo ŘSD smlouvu s vítězným uchazečem. Stavba byla slavnostně zahájena 30. 8. 2024.
2027
Uvedení do provozu
srpen 2024
Zahájení stavby
listopad 2023
Vyhlášení výběrového řízení
červenec 2022
Vydání stavebního povolení
prosinec 2018
Vydání územního rozhodnutí
březen 2016
Schválení záměru projektu
říjen 2003
Stanovisko EIA
Galerie
Provádíme průběžný monitoring celé stavby. V galerii máte možnost sledovat jednotlivé fáze výstavby tak, jak je zachytily objektivy našich kamer a fotoaparátů.
Dokumenty ke stažení
Obsah těchto webových stránek je tvořen informacemi poskytnutými Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, projekčními, konzultačními a stavebními podnikateli a vlastní činností autorů těchto stránek. Veškerá práva majitelů autorských práv jsou vyhrazena. Veškeré informace v podobě fotografií, animací, vizualizací, filmových materiálů a textů uveřejněných na této webové prezentaci jsou povoleny pouze pro domácí použití. Toto omezení vylučuje použití těchto informací k jakékoliv veřejné produkci, televiznímu šíření, výrobě kopií, pronájmu, půjčování, prodeji neoprávněnými osobami apod. Porušování autorského práva je trestným činem, za který může být pachatel potrestán trestem odnětí svobody v trvání až 5 let a peněžitým trestem do výše 5.000.000,- Kč. Pokud má jakákoliv právnická nebo fyzická osoba zájem o použití těchto informací jiným než povoleným způsobem, je povinna oficiálně zažádat o souhlas majitele autorských práv, tj. ŘSD ČR na e-mailovou adresu posta@rsd.cz.